Oorsprong van het logo

De oorsprong van het logo

“Un croquis vaut mieux qu’un long discours.”
“Eén plaatje zegt meer dan 1000 woorden.”
–  Napoleon

De geschiedenis van het logo begint al bij de oude Grieken. Het woord ‘logo’ is afgeleid van het woord ‘logos’. Logos betekent eigenlijk naam, symbool of handelsmerk. Een logo wordt altijd ontworpen om herkenbaar te zijn voor de buitenwereld en een bepaald imago uit te stralen. Handelsmerken bestaan al zo lang als er gehandeld wordt. Al in de dertiende eeuw zien we de eerste bouwvakker- en goudsmid-tekens opduiken. We zien watermerken voor papiermakers, edelen en drukkerstekens opkomen. Ons VOC-logo is over de hele wereld bekend. In feite was de VOC de eerste echte multinational ter wereld!

De Egyptenaren schreven al in hiërogliefen, eigenlijk niets anders dan symbolen die makkelijk te onthouden waren. Ook het Japanse en Chinese schrift is een visuele taal met tekens. Grafisch gezien is er veel meer gevoel in één zo’n beeld te stoppen dan in ons ‘recht-toe-recht-aan’ Romeinse schrift.

Eigenlijk is er niet zoveel veranderd. Wat destijds gold, telt nog steeds: leesbaarheid en herkenning. De identiteit van een bedrijf is de allereerste indruk. En ja, je krijgt maar een kans om een eerste indruk te maken. Dus laat die dan ook maar in een keer raak zijn! Een goed ontworpen logo moet niet alleen de bedrijfscultuur weerspiegelen, maar ook passen bij de prijs-kwaliteit verhouding van de producten.

Een professioneel ontworpen logo is een must voor iedereen die een bedrijf heeft en serieus genomen wil worden. Dat geldt trouwens ook voor een product dat in de markt gezet wordt. Het maakt daarbij niet uit welk medium gebruikt wordt, ook als het gaat om het internet moet uw logo voldoen aan de eisen van deze tijd en passen bij uw uitstraling.

Onderscheiden

In deze tijd zijn logo’s belangrijker dan ooit om je te onderscheiden van de concurrentie. Er is steeds meer behoefte aan ‘sympathieke’ logo’s, logo’s met gevoelswaarde. Een logo helpt mee om het juiste image vorm te geven. Hoofdzaak is om te streven naar een eenvoudig te onthouden logo, ontdaan van toeters en bellen. Het ideale beeldmerk is er één die gemakkelijk te onthouden is en in één oogopslag herkenbaar. Wat veel mensen zich niet realiseren dat het jaren duurt voordat het logo bekend is. In sommige gevallen wel 7 jaar. Vaak is de eigenaar of directeur van het bedrijf op het logo uitgekeken en verandert het logo en de huisstijl radicaal. Een kostbare en onverstandige operatie. Niet alleen het briefpapier moet dan veranderd worden, maar ook het wagenpark, de gevel, het drukwerk, de website… Dat is zo’n kostbare operatie, dat u beter van tevoren goed advies in kunt winnen zodat uw logo tijdsbestendig is. Goed overkomt op een mobieltje. Een totale verandering is eigenlijk alleen nodig als het logo de lading niet meer dekt, of als uw bedrijf in diskrediet is gekomen. In bijna alle andere gevallen is een goede restyling raadzamer.

Bij De LIJN hebben we de expertise in huis om uw bedrijfsbeeld op al deze facetten te laten slagen. Samen met u gaan we op ‘speurtocht’ naar datgene wat uw bedrijf onderscheidt. We noemen het ook wel eens het DNA van uw bedrijf. De symboliek die we dan vinden geven we vorm.

Twijfelt u of uw logo nog up-to-date is? Wij checken het voor us, maak een afspraak voor een gratis advies.

meer lezen over huisstijlen >

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren