Eerst het logo dan de huisstijl…
Een nieuw ontwerp of restylen?
Een logo is een onderdeel van een complete huisstijl. De huisstijl is, in tegenstelling tot de meeste andere imago vormende factoren, relatief makkelijk te beïnvloeden. Een nieuwe, inspirerende huisstijl kan een enorme bijdrage leveren. Vooral als er sprake is van een een fusie, integratie of reorganisatie, zoals bij gemeentes, woningcorporaties, opleidingsinstituten, zorg- en ziekenhuisorganisaties. Een goede huisstijl is een vertolker, maar ook een versterker van de identiteit.
Wat kost een logo?
Denk niet dat we een geschikt logo kunnen ontwerpen in een paar minuten. Daar gaat heel wat teken- en denkwerk in zitten. Het logo is tenslotte het eerste wat klanten zien. Een goed logo gaat makkelijk 10-15 jaar mee. Dus het moet echt goed doordacht zijn! Kiezen voor een bepaalde kleur en een lettertype maakt nog geen huisstijl.
Tip: Let er goed op dat het logo digitaal te gebruiken is. Trek de huisstijl direct door in digitale documenten (een (Word)sjabloon voor e-mails, brieven, facturen, offertes etc.)
De Stijl
Voordat je begint is het handig te weten welke kant het op moet. Wilt u een klassiek logo, een moderne of een grappige..
Er zijn talloze stijlen, en we moeten er eerst achter zien te komen welke stijl bij u en uw bedrijf past.
Soort Logo
Een logo is een woordmerk. Het komt van het Griekse woord ‘Logos’ dat lezen betekent. ‘Een logo kun je lezen’, denk aan Grolsch. In de praktijk is het woord logo gemeengoed geworden voor beeldmerken, vignetten etc. Er bestaan vier soorten:
Een woordlogo – de vorm van het woord is bewerkt.
Een beeldmerk (tekening’logo’) – een grafische tekening.
Een combinatie van beide
Dynamic Brand identity – het bewegende logo is nieuwste trend
De kleuren van het logo
Kleurkeuze
Niet alleen de betekenis achter de kleuren is belangrijk, ook de kleur van het logo van uw concurrenten en de betekenis van een kleur in andere landen van belang. Zo heeft zwart een andere betekenis in Aziatische landen dan in Europese landen.
Elke kleur heeft een betekenis, hieronder een kort overzicht van de hoofdkleuren.
• Rood: kleur van macht, assertiviteit, activiteit.
• Oranje: Beweging, warmte, levenskracht.
• Geel: Licht, wijsheid, bescherming.
• Groen: Centraliteit, natuur, rust, groei.
• Blauw: Rust, spiritualiteit, hemels.
• Zwart: Kracht, modern.
• Wit: Helderheid, rust.
Rasters en vectoren
Nu het logo klaar is, is er nog het probleem van rasters en vectoren.
Een raster is een computertekening waar de afbeelding wordt opgemaakt in puntjes.
Een vector is een computertekening waar de afbeelding wordt opgemaakt met wiskundige formules.
Meestal worden logo’s opgemaakt in vectoren, dan zal uw logo er zowel heel klein als heel groot perfect uitzien. Wat bij een raster niet het geval zal zijn.
De afwerking
Zonder al te veel in detail te treden gaan we het logo afwerken in verschillende versies. Er zijn verschillende versies nodig voor verschillende doeleinden.
De verschillende kleurmodellen:
CMYK staat voor Cyaan, Magenta, Yellow en Zwart en wordt gebruikt voor vierkleurendruk.
RGB staat voor Rood, Groen, Blauw en wordt weergegeven op schermen (ga maar eens dicht tegen de televisie kijken…)
Pantone (of PMS) is een kleursysteem met duizenden vastgelegde kleuren die overal ter wereld hetzelfde zijn.
De verschillende bestandsformaten
Jpg, eps, pdf, psd, tif, bmp,… ideaal gesproken heb je die allemaal ‘op de plank’ zodat je steeds het geschikte logo hebt voor een verschillend doel. Online gebruik je vaak jpg, gif of png, drukkers en ontwerpers werken met pdf of eps, bmp, pdf, tif of eps en ga zo maar door.
Volg ons