Kleuren beïnvloeden mensen en kunnen zelfs mensen verleiden om meer geld uit te geven voor een product.
Een kleur kiezen
Een kleur kiezen is niet zo gemakkelijk als het misschien lijkt.
De basisbetekenissen van kleuren zijn universeel, maar ook wel cultureel bepaald.
De betekenis van kleuren is beslist de moeite waard is en vooral van belang bij de keuze van een kleur voor het logo, de huisstijl, de inrichting en de reclame-uitingen.
Op basis van de kleurenpsychologie, kleuren-associaties, maatschappelijke betekenissen en gewoon gezond verstand komt DE LIJN tot een kleurkeuze.
Stap 1: Waarom?
Kleuren zijn een belangrijk aspect geworden in ons leven;
ze onderstrepen onze persoonlijkheid.
De kleur, het gevoel bepalen bij een aanbod, is dus erg belangrijk voor de emotie die het teweeg brengt.
Te vaak wordt er bij ‘aanbiedingen’ naar de huisstijl én de kleuren van deze huisstijl gegrepen.
Uiteraard is het belangrijk om de huisstijl te gebruiken als merk, maar deze is meestal gericht op thema – de verscheidenheid van producten en de bijbehorende aanbiedingen hebben vaak een andere aanpak nodig om op te vallen. Direct marketing draait veel meer om directe verkoop, aanboden acties, dus mag en moet er anders worden gehandeld.
Stap 2: Hoe?
Soms wordt de kleur van een huisstijl van een merk niet gevolgd, juist om af te wijken van het dagelijkse stramien van deze huisstijl. Bijvoorbeeld bij een commerciële dm-uiting.
Ook een voorbeeld is de kleur oranje. Natuurlijk wordt deze kleur gebruikt rondom Koningsdag-acties en/of aanbiedingen op Bevrijdingsdag. En voor het WK Voetbal. Oranje geeft direct aan dat het iets te maken zou kunnen hebben met bovenstaande onderwerpen. Deze kleur kan heel goed naast de bestaande huisstijl/kleur worden gebruikt.
Dus: het gebruik van een bepaalde kleur die niet in de huisstijl voorkomt, heeft te maken met beleving en emotie naast de huisstijl.
Stap 3: Primaire kleuren
Het is bewezen dat de kleur of kleuren welke het beste passen bij (het gevoel van) het product en/of aanbieding, het hoogste scoren.
Primaire kleuren hebben hierbij een sterke (directe) werking.
Rood is ‘opvallend’ en werkt heel direct.
Geel is fel en vrolijk. Blauw is een koele kleur, maar kan ‘versterken’ bij het juiste product en aanbod.
Alle andere secundaire kleuren zijn, het woord zegt het al, ondersteunend.
Vergeet niet elke keer weer te testen welke kleur het beste bij het product en/of aanbod past!
We moeten natuurlijk niet vergeten dat naast de keuze van kleur(en), het juiste moment, de juiste persoon, het aanbod én de tekst mede toegevoegde waarde hebben voor het succes.
Stap 4: Tips
Gebruik een kleur die bij het product past én denk ook aan het het seizoen, test dit;
Communiceer via website, direct- en e-mail en sms met heldere, directe kleuren;
Een groot deel van de bevolking is kleurenblind. Vooral bij mannen heeft meer dan de helft problemen met kleurherkenning. Let dus op bij het gebruik van ‘moeilijk herkenbare’ kleuren;
de juiste kleur bij het juiste aanbod maakt mensen gretig;
kleur geeft (h)erkenning.
(als u hierboven de 5 ziet is het okay)
Kijk ook eens op:
Kleurenpsychologie in marketing >
Volg ons