Creativiteit levert bedrijfswaarde op

McKinsey bewijst: Creativiteit wordt steeds belangrijker

Denk je aan creativiteit enkel en alleen aan kunstenaars, dan is het de hoogste tijd om je beeld toch danig bij te stellen. De ‘creatieve economie’ omvat het geheel aan bedrijven en industrieën die inkomsten genereren met creatieve activiteiten, overheden die beleid ontwerpen om creativiteit en economische ‘groei’ aan te moedigen, en, last but not least, de mensen met creatieve banen.

Als ik je vraag of je nog een advertentie kunt herinneren dan heb je vast en zeker een paar favoriete advertenties onthouden. Wedden dat het juist advertenties zijn die grappig, slim en attent waren.. Creativiteit kan aandacht trekken, kan zelfs inspireren. Maar genereert creativiteit ook bedrijfswaarde?

Dit is waarom creativiteit bedrijfsinnovatie en groei stimuleert…

Creatieve leiders zijn innovatiever. Onderzoek toont aan dat bedrijven en organisaties die investeren in creativiteit 16% hoger scoren dan het gemiddelde (consumentgerichte) bedrijf op een andere belangrijke maatstaf: inventiviteit. Immers: creativiteit vormt de kern van bedrijfsinnovatie, en innovatie is de motor van groei. De Covid-19 crisis is een goed voorbeeld van creativiteit. Terwijl veel bedrijven in crisistijd juist besparen en een afwachtende houding aannemen, zien we dat juist de bedrijven die zich razendsnel aanpassen, innoveren en investeren, zelfs extra omzet genereren.

Wat voortaan nodig is, is flexibiliteit, snel schakelen, een vooruitziende blik, aanpassingsvermogen, en bovenal creativiteit…
Bedrijven zonder deze aanpak verliezen vanaf nu beetje bij beetje hun zichtbaarheid. Laat dus vooral van je horen. Blijf op de radar ook al weet je nog niet zeker wat de toekomst gaat brengen. Dan heeft jouw bedrijf straks een voorsprong.

Dus, ja, Crisis of geen crisis: creativiteit levert inderdaad bedrijfswaarde op!

McKinsey vindt een sterke correlatie tussen #creativiteit en financiële prestaties. Hoewel creativiteit moeilijk te meten is, levert de analyse van McKinsey meer dan voldoende bewijs op ter ondersteuning van het idee dat creativiteit belangrijk is voor de winst.
https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/five-fifty-creating-creatives

Volg ons
Geplaatst in Corona, Covid-19, omzetverhoging en getagd met , , , , .