tips voor effectieve brochures

Hoe maak je een effectieve brochure?

Elk bedrijf heeft wel een. Veel brochures verdwijnen in de kast of prullenbak. Hoe voorkomt u dat?

Hoe kan het beter?
Hanteer het perspectief van de lezer. De vraag ‘Wat hebt u aan onze diensten of producten?’ moet centraal staan.
Zorg voor aansprekende titels en prikkelende tussenkopjes.
Vermijd grote lappen tekst; geef de lezer zo veel mogelijk ‘hapklare brokken’ in de vorm van streamers, kaders en grafieken.
Mensen bewaren uw brochure door praktische informatie op te nemen waaraan uw doelgroep wat heeft: checklists of tips.
Zorg dat tekst en beeld één geheel vormen.
Laat uw doelgroep (klanten, relaties) aan het woord. Hun woord overtuigd eerder dan het uwe. Plaats korte portretjes van ‘tevreden klanten’.
Laat zien waarin u zich onderscheidt en toon uw successen

 

Effectieve brochures – een checklist

  • Is het lettertype prettig leesbaar (lettertype, kleur, grootte,achtergrond)?
  • Wordt het hele papier gebruikt? Voor en achterkant!
  • Zijn de contactgegevens duidelijk zichtbaar?
  • Is de informatie eenduidig? Staat er geen tegenstrijdige informatie in?
  • Heeft de brochure één doel en één doelgroep? Zo niet, maak een keuze of maak meerdere brochures.
  • Sluit de inhoud aan bij het doel en bij de doelgroep? Zo niet, schrap tekst of voeg tekst toe.
  • Bereikt u met de huidige manier van verspreidende juiste doelgroep?
  • Passen de plaatjes en illustraties bij het doel en de doelgroep?
  • Trekt de titel de aandacht?
  • Wekt de eerste alinea al direct de interesse van de lezer?
  • Als iemand de brochure ziet is het dan in één oogopslag helder waar het om gaat?
  • Heeft de tekst een logische volgorde?
  • Bevat de tekst heldere tussenkopjes die aangeven waar de onderstaande tekst over gaat?
  • Past de geschreven taal bij de doelgroep(woordkeus, lengte zinnen)?
  • Spelling en grammatica correct?
  • Goede zinsbouw?
  • Is de tekst actief geschreven? Wordt de lezer persoonlijk aangesproken?
  • Sluit de inhoud van de tekst aan bij het doel?
  • Wordt de lezer aangespoord tot actie?
  • Wil de lezer na het lezen iets gaan doen?(moet aansluiten bij het doel van de brochure)
  • Weet de lezer hoe hij tot actie kan overgaan?
  • Wordt dat helder beschreven?
  • Zijn er manieren in de brochure verwerkt waardoor u kunt meten of de brochure effect heeft?
  • Is het qua kosten en opbrengsten een zinnige investering?
Volg ons
Geplaatst in Niet gecategoriseerd.