Social media en webcare, waarom is niet elke sector om?

Social media en webcare zijn niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Toch is nog lang niet elke sector om.

Maak de drempel zo laag mogelijk
Hoe ga je je doelgroep ooit bereiken? Herhalen van de boodschap luidt het aloude communicatiedevies. En als je doelgroep dan terugpraat, kun je er maar beter bovenop zitten. Door meer kanalen aan te bieden verlaag je de drempel.

Neem eens een kijkje bij concullega’s die je voorgingen.
Leer van hun ervaringen en de belangrijkste do’s and dont’s. Houd er rekening mee dat niet alleen je eigen klanten je gaan volgen. Ook criticasters, journalisten en opiniemakers stellen vragen en plaatsen berichten.

Een plan maken is één, maar het plan in praktijk brengen is een ander verhaal.
Social media zijn er altijd en overal en de content is vanzelfsprekend openbaar. Wees liever onderdeel van het gesprek dan lijdend voorwerp.

Webcare
Stel een webcareteam samen uit medewerkers van de klantenservice. Zij hebben precies de juiste expertise en kunnen – zeker in het begin als het nog niet storm loopt – hun huidige werk combineren met het bedienen van social media.

We kunnen samen met uw team gefaseerd van start gaan:
In eerste instantie monitoren en luisteren we, daarna bepalen we de aanvliegroute. Hoe gaan we om met vragen, opmerkingen of kritiek?  Daarna wordt het tijd voor het delen van content. Zo heeft u, uw team, maar ook alle andere betrokkenen, tijd om te wennen aan deze nieuwe dienst.

Heb geduld…
Naarmate de tijd vordert, verbeteren we het proces. Hoewel het aantal fans soms langzaam toeneemt, merken we dat er steeds meer engagement is.

Geplaatst in Social Media, webcare.