Social Media

Is Social media zaligmakend? Nee, maar we weten wél dat je de inzet ervan in geen enkel communicatieplan meer buiten beschouwing kunt laten. Daarnaast kennen we het effect van een goede publicatie in een dagblad en blijven we nog steeds de traditionele wegen inzetten.

Wat verstaan we onder Social media?
Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Het gaat niet alleen informatie in de vorm van tekst. Maar ook geluid en beeld worden gedeeld via social media websites. Denk maar aan YouTube, podcasts enz.

Social media websites

Wie maakt er tegenwoordig nou geen gebruik van Facebook, YouTube, Linkedin en Twitter? Maar ook WikiPedia, Instagram en zelfs MySpace en Schoolbank zijn inmiddels helemaal ingeburgerd.

Hoe werkt het?
Bij social media draait het allemaal om de bezoeker. Dit noemen we ‘User generated content’: De gebruikers zelf genereren de inhoud van de website. Bij YouTube uploaden de gebruikers zelf de video. Iedereen kan in Wikipedia artikelen posten en bewerk. In sommige gevallen bepalen de gebruikers de rangschikking van de content. Zo komen vanzelf de belangrijkste berichten bovenaan te staan.

Het woord “social” zegt al genoeg. Social media zijn omgevingen met veel  interactie waar mensen communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Ze zijn op zoek naar personen met dezelfde normen en waarden. Dit komt voort uit de onbewuste gedachte dat “iedereen lijkt op mij is, interessanter’ leuker en beter te vertrouwen”. Het vertrouwen in ‘peers’ neemt steeds verder toe.  We hechten veel meer waarde aan de mening van ons netwerk dan aan die van organisaties of merken.

Waarom trekt social media  zoveel bezoekers?
Mensen zoeken mensen die net als uzelf zijn. Dat noemen we ook wel de ‘peers’. Met deze personen wisselen we informatie uit. Als eenmaal de kritische massa is bereikt, treedt er een viral effect op waardoor er steeds meer en meer mensen op de website afkomen.

Marketing & internetstrategie

Volgens  Maslow hebben mensen sociale basisbehoeften  En laat nou net precies die Social media voldoen aan behoeften zoals sociaal gedrag, erkenning en zelfontplooiing. Niet eerder was het mogelijk om zo makkelijk om in contact te komen met zulke grote groepen mensen en de dialoog aan te gaan zonder dat dit grote investeringen vereist.

Social media speelt dan ook een steeds belangrijker rol in de (relatie)marketing en PR van bedrijven en organisaties.

De sterke kanten van social media:

  • Social media sites zijn actueel
  • Tegenwoordig is het nieuws vaak het eerst op Twitter te vinden.
  • De inhoud van social media websites is kan zich in no-time verspreiden
  • Social media zijn heel geschikt voor het benaderen van ‘marketing’niches.
  • Social media zijn razendsnel doorzoekbaar en relatief objectief., het is een zelfregulerend systeem. Denk maar aan Wikipedia. Dit is ‘the wisdom of the crowd’.
  • Social media voldoen, in tegenstelling tot traditionele media, aan de basisbehoeftes van Maslow.
  • Sociale media scoren bijzonder goed in Google.

De zwakke kanten van social media:

  • iedereen kan alles alles beweren over je bedrijf op sociale media sites. Niet alleen je consumenten maar ook je medewerkers. Dit zorgt zowel voor positieve als voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is. Daarom stellen steeds meer bedrijven social media richtlijnen en doen aan Webcare.
  • Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt. Sommige berichtenblijken achteraf niet waar te zijn.

 

Wij hebben de afgelopen jaren veel expertise hierin opgebouwd. profiteer daarvan. Vraag ons hoe je social media het best toe kunt passen!