De toekomst van reclame

Reclamepaneel herkent u als voorbijganger

De toekomst is nu! In de film Minority Report zit een scène waarin een billboard de acteur Tom Cruise herkent en toespreekt als hij een GAP-store bezoekt.

In Japan wordt dit procédé reeds getest. Reclamepanelen worden uitgerust met een camera die voorbijgangers kan identificeren en vervolgens een aangepaste advertentie toont. De camera scant de gelaatstrekken en vergelijkt die met een bestaande database, waarna het geslacht en de leeftijd van de persoon in kwestie kan worden vastgesteld. Reclame-expert Omaid Hiwaizi (Londense agentschap Chemistry) vergelijkt dit nieuwe concept met cookies op internet die worden geanalyseerd om te weten te komen welke websites door iemand zijn bezocht.

Volgens de makers van deze software worden de beelden onmiddellijk na gebruik gewist, maar accepteert het publiek dat in de praktijk?  In de VS wordt al getest waarbij mensen die zich in op minder dan 1 kilometer van een bepaalde winkel bevinden via hun mobieltje een voucher krijgen toegezonden. En wat denkt u? 65% van de geteste mensen bezocht de winkel daadwerkelijk!